Translate

miercuri, 13 februarie 2013

cum sa scrii un articol

Cum să scrii un articol de succes

Să scrii un articol de succes, nu este tocmai o problemă de inspiraţie, ci o problemă de cercetare, structură şi de calitatea informaţiei pe care o transmiţi. Nu este nimic anormal să petreci la un articol mai mult de 1-2 ore, mai ales când scrii un articol care demonstrează o acţiune sau care reprezintă o anchetă în toată regula.
Deoarece eu scriu articole destul de lungi, fiecare articol reprezintă un nou proces voluminos de cercetare, selectare şi implementare. Nu obişnuiesc să mai scriu articol sub 1000 de cuvinte, mai ales dacă articolul este unul din categoria “how to”.
În acest articol o să îţi prezint care este procesul prin care eu trec cu majoritatea articolelor mele.
Vei afla:
  • cum organizez un articol
  • cum pregătesc şi selectez informaţia
  • care este firul logic pe care îl urmăresc întotdeauna
  • cum aplic stilul meu personal în fiecare articol
  • ce fac după ce am scris articolul
… şi alte sfaturi utile de cum poţi să scrii un articol de succes.
Cum să scrii un articol de succes
Toate informaţiile pe care eu le ofer sunt informaţii cercetate, optimizate şi care sunt foarte des implementate de cei mai buni producători de conţinut online.

Procesul de realizare al fiecărui articol de-al meu este format din 3 acţiuni largi:
  1. Pregătirea articolului
  2. Scrierea articolului
  3. Optimizarea articolui
Aceste acţiuni largi le voi descompune în acţiuni mici, scurte, pentru a înţelege cât mai în detaliu ce stă în spatele şi la baza fiecărui articol de succes.
Partea cea mai importantă din spatele unui articol o consider de pre-articol: pregătirea articolului şi colectarea de informaţii. Uneori pun mai mult accent pe partea de pre-articol, decât pe scrierea lui. Din acest motiv se întâmplă să investesc mai mult timp pregătind scrierea un articol, decât scriindu-l. Însă acest lucru îl consider ca fiind bun, pentru ca demonstrezi că vrei să scrii un articol de succes şi îl şi cercetezi astfel încât el să fie cât mai util.

1. Pregătirea articolului

Schiţa articolului

Înainte de orice articol pregătesc o schiţă a articolului care cuprinde: lucrurile ce vreau să le transmit şi alte elemente care intră sau pot intra în viitorul post. Ca şi elemente de redactare a schiţei de articol folosesc întotdeauna un post-it şi un pix.
Nu îmi fac schiţele pe calculator. Scriind direct într-un post-it te determini să gândeşti mai clar, să umpli acel post-it cu informaţii scurte, de impact şi deseori te vei obişnui să foloseşti şi post-it-ul pe post de metodă de a-ţi organiza informaţiile.
Post-it-ul pentru mine este şi o metodă etalon de a vizualiza dacă am suficient material astfel încât să construiesc un articol calitativ. Cu cât post-it-ul este mai gol cu atât nevoia de cercetare este mai mare.
Acest post-it după aceea serveşte ca şi ghid pentru elaborarea unui plan mai detaliat, pe care de obicei îl scriu pe o foaie A4, coală de cerere sau foaie de caiet dictando.

Colectarea de informaţii

O parte peste care mulţi trec cu vederea. Un articol creşte în calitatea odată pe măsură ce creşte şi seriozitatea cu care îţi cercetezi informaţiile şi selectezi doar ce e mai bun şi util.
Sursele de cercetare. Mă folosesc de ele de obicei ca să văd dacă sunt porţiuni de conţinut pe care alte persoane nu le acoperă. Acest lucru mie îmi oferă un avantaj competitiv faţă de cei care au scris articole pe acelaşi subiect pe care vreau şi eu să scriu.
Un exemplu de cum am implementat acest fapt este ghidul de social media pentru ONG-uri, la care am cercetat înainte celălalte sfaturi despre social media pentru ONG-uri care au fost oferite în blogosfera românească pentru a nu le repeta şi pentru a veni cu propriile mele informaţii care aduc un plus de valoare.
Exemple de surse de cercetare: cărţi, Google Search, Digg.com, Stumbleupon, blog-uri de nişă, Scribd.com, Slideshare.net, link-uri bookmark-uite.
Elemente principale de învăţare. Reprezintă elementele cheie pe care vrei să le transmiţi prin fiecare articol. Vrei ca articolul tău să producă o schimbare în comportamentul cititorului, astfel încât acesta să aplice sfaturi pe care le oferi cu regularitate sau imediat după ce a citit articolul tău.
Elementele principale de învăţare pe care eu vreau să le transmit prin acest articol sunt: cum arată ca şi structură un articol calitativ şi care sunt mecanismele ce contribuie la calitatea unui articol.
Informaţii interesante. Statistici, glume, exemple, diverse numere. Sunt informaţii care contribuie la calitatea articolului tău. Scopul lor este să îmbunătăţească experienţa cititorului tău şi să ofere cât mai multe motive de a recomanda ceea ce ai scris tu.
Oferindu-i calitate, îi oferi şi monedă de conversaţie (subiect de discuţie cu prietenii) fapt ce îţi uşurează mult munca de a-l determina pe cititor să îţi promoveze articolul.
Toate aceste informaţii interesante uşurează şi înţelegerea elementelor principale de învăţare, pentru că le simplifică înţelesul.
2. Scrierea articolului

Firul logic

În viziunea mea un articol cuprinde doar 4 elemente principale:
  • titlul
  • introducerea
  • partea de mijloc
…şi încheierea
Titlul
Reprezintă pe departe Cel mai important element al articolului tău.
În funcţie de cât de bun este vei determina oamenii sau nu să îţi dea click pe articol. În funcţie de cât de bun e vei determina oamenii să te aleagă dintre zecile sau chiar sutele de articole din domeniul tău de activitate. Dacă vrei să vezi cam ce fel de titluri atrag, îţi recomand acest articol – 6 tipuri de titluri care conving sau să citeşti cartea lui John Caples – Metode de publicitate testate.
Introducerea
De aici începe conexiunea, sau cum îmi place mie să spun, promisiunea. Tu la începutul fiecărui articol prin titlu şi prin introducere, te angajezi (promiţi) să furnizezi valoare cititorului tău.
Însă ca să îl conduci până la descoperirea valorii furnizate de articolul tău, trebuie să îl treci prin 2 hopuri, titlul şi introducerea.
Dacă titlul reprezintă propunerea, introducerea reprezintă promisiunea. O promisiune creează o conexiune între 2 persoane. O parte este acceptoare (cititorul curios) şi o parte este donatoare (tu sau cel care scrie). Acest raport se va menţine până la livrarea promisiunii, care în funcţie de calitatea articolui tău, va fi încheiată pe parcursul sau pe sfârşitul post-ului în funcţie de ce informaţie avea nevoie cititorul.
Caută să furnizezi o introducere care oferă cât mai multe avantaje şi beneficii cititorului tău. Evaluează puţin titlul şi introducerea pe care eu ţi le-am oferit. Vezi ce te-a atras să ajungi până în acest punct. Caută să reproduci acelaşi efect pe care eu l-am reuşit cu tine, în cadrul articolelor tale.

Partea de mijloc

Este foarte importantă. Din punct de vedere calitativ este cea mai importantă. Titlul şi introducerea sunt importante pentru atragerea cititorilor către ce e mai bun din articolul tău. Nu vei reuşi pe toţi să îi aduci până la partea de mijloc a articolului tău. Însă pe cei pe care i-ai adus, foarte probabil vor termina articolul tău.
În partea de mijloc se află crema. De obicei în partea de mijloc dezvolt 5-6 idei, în funcţie de complexitatea articolului. Articolul pe care îl citeşti acum, putea foarte uşor să fie organizat sub forma unui ebook, deoarece este destul de lung şi cuprinde mai mult de 5-6 idei.
Partea de mijloc depinde foarte mult de informaţiile pe care le deţii: de cantitatea şi de calitatea lor. În funcţie de ceea ce dispui şi de seriozitatea cu care ai facut partea de pregătire a articolului tău vei putea să dezvolţi o parte de mijloc care să-l facă pe orice cititor mândru că a citit-o. Ăsta este sentimentul pe care vrei să îl transmiţi. Vrei să fie cititorul mândru că a citit o informaţie şi a înţeles-o, pe care să o poată folosi în avantajul şi beneficiul lui.

Încheierea

Deseori în încheiere caut să reiau 1-2 idei principale pe care eu vreau să le transmit sau fac un sumar al articolului. Cel mai important element din încheiere reprezintă îndemnul la acţiune (call to action). În încheiere poţi să determini cititorul să se aboneze la RSS să răspundă la o întrebare sau să dea feedback la articol.
Care este stilul tău?Nu trebuie ca articolul să aibă o încheiere lungă, însă este necesar să tragi nişte concluzii sau să faci call to action.

Stilul de scris

Stilul pe care îl tu afişezi în scris contribuie mult la originalitatea şi la estetica articolului tău. Foarte mulţi cititori se îndrăgostesc pur şi simplu, de stilul de scris al unui autor. Pentru unele persoane nu contează neapărat calitatea cât contează această estetică a scrisului.
Estetica stilului de scris se îmbunătăţeşte de obicei prin exersare continuă şi experienţă. Însă poţi apela până capeţi experienţă şi la câteva mecanisme simple.
Foloseşte verbe aflate la diateza activă şi NU la diateza pasivă sau reflexivă. Exemple de verbe la diateza pasivă şi reflexivă: A fost mâncat, A fost dus; s-a mâncat, s-a dus. Verbe la diateză activă: Mănânc, El merge. Vrei ca acţiunile pe care tu le propui să aibă o persoană determinată şi ca să aibă un efect activ, imediat. În cazul verbelor de la diateza pasivă şi reflexivă, ele nu au determinate o persoană sau persoane certe.
Ca efectul activ să fie complet, foloseşte în scriere persoana I sau aII-a singular, în principal pentru a simula o legătură directă, o conversaţie.
Pentru ca contura cât mai clar personalitatea ta în ceea ce scrii, toţi autorii de texte de succes recomandă să scrii cum vorbeşti. Acest lucru te determină să fii relaxat, să scrii mai repede şi mai lejer pentru cititor.
Pentru a-ţi contura un stil de scris cât mai bun şi mai plăcut îţi recomand să scrii zilnic cel puţin 20 de minute. Eu încerc să scriu zilnic minim o oră. Acest timp depinde de fiecare cât de repede sau cât are nevoie pentru a ajunge la o formă ideală a stilului propriu exprimat în scris.

3.Optimizarea articolului

Câteva sfaturi legate de optimizarea unui articol:
  • Foloseşte un filtru de publishing.
  • Ai grijă la formatarea textului.
  • Foloseşte imagini. Cresc timpul mediu de citire dacă sunt utilizate pe parcursul unui articol şi nu doar la început.
  • Gândeşte-te de două ori înainte te a încadra un articol într-o categorie.
  • Foloseşte-te de etichete (tag-uri) pentru că a o importanţă crescută în partea de SEO a articolui tau.
  • Slug-ul sau textul de după domeniul tău din cadrul link-ul este foarte important în SEO, foloseşte cuvintele cheie pe care le ţinteşti.
  • Meta-descrierea, este printre cele mai importante elemente on-page a articolului tău în SEO. Ca să îţi fie mai uşor să realizezi o meta-descriere bună, caută pe Google Search cuvintele cheie pe care le urmăreşti şi analizează meta-descrierile primelor 3 rezultate şi caută să reproduci acele meta-descrieri în folosul articolui tău.
  • La fel fă şi cu meta-titlul.
  • După fiecare articol pe care l-ai scris, caută să reduci lungimea cu 10%.
  • Corectează textul tău după ce ai luat o pauză de 5-10 minute.
  • Testează-ţi articolul.
După cum observi, pentru a scrie un articol de succes trebuie să munceşti destul de mult. Însă beneficiile pe termen lung pentru tine sunt foarte mari.
Înveti să scrii mai repede şi mai bine, conţinutul tău va fi mai bun şi va merita menţionat, devenind o resursă care primeşte multe link-uri, vei beneficia de mai mult feedback pozitiv şi nu vei fi nevoit să rescrii unele articole.
Aceasta este abordarea mea asupra realizării unui articol, tu cum faci?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu