Translate

luni, 3 februarie 2014

Se poate trai din blogging in Romania?

Se poate trai din blogging in Romania?

Iti petreci 80% din timpul pe calculator citind blog-urile altora si visand sa fii ca ei? Afla de la experti cum poti sa ai succes in blogosfera si cum poate acest succes sa iti aduca venituri.
autor: in data 29.10.2013
Mana sus cele dintre voi care v-ati gandit macar o data sa va faceti blog. Acum mana sus cele dintre voi care v-ati luat inima in dinti si v-ati si facut unul. Acum mana sus cate dintre voi ati pastrat o regularitate in postari pana in ziua de azi. In fine, mana sus cele dintre voi care au ajuns sa transforme postarile de pe blog intr-un mecanism de facut bani.

Sunt convinsa ca multe v-ati gandit ca blogging-ul e cel mai la indemana job din lume. Stai acasa sau, si mai bine, intr-o cafenea, te uiti pe pereti, sorbi dintr-o cafea (nu inainte de a fi imortalizat cescuta, cheile cu mutunachi si poseta sic intr-un Instagram) si postezi tot ce iti trece prin cap. Asa se explica de ce exista in blogosfera mondiala sute de mii de astfel de incercari. Asa se explica poate si faptul ca in Romania exista aproape 70 de mii de blog-uri, din care aproape cinci mii sunt active, dupa cum aflam de pe www.zelist.ro.
Insa dintre aceste cinci mii, momentan, doar cateva zeci isi impart clientii de publicitate, care se pare ca au de investit undeva la cateva milioane de euro in blogosfera romaneasca. Am stat de vorba cu cativa oameni din domeniu pentru a afla cum poti sa faci blog-ul tau sa „chesuiasca“ sau, mai corect scris, „cash-uiasca“, un cuvant inventat de cele doua fete de la agentia de cool hunting si brand building Antz, Cristina Pop si Liliana Misaila, care au lansat, impreuna cu o parte din clientii lor, unele dintre cele mai vizibile brand-uri din blogosfera autohtona.
Probabil ca tentatia de a va apuca de blogging dupa ce cititi acest articol va fi mare, asa cum foarte motivanta a fost si pentru mine intalnirea cu cativa bloggeri de succes de la noi. Recunosc ca dupa o ora de discutii cu Cristina Bazavan m-am dus acasa si mi-am cumparat un domeniu cu numele meu. Insa de la a cumpara un domeniu si pana la a ajunge un blogger de succes, care traieste din asta, e cale lunga. Va propun sa o parcurgem, macar la nivel teoretic, impreuna.

Ideea

In primul si in primul rand trebuie sa iti gasesti propria voce in blogosfera, care sa fie doar a ta si sa emita cel mai placut sunet virtual, care sa ajunga nu doar la urechile vizitatorilor tai (sute, mii, milioane, Doamne ajuta!), ci si ale clientilor cu bugete de publicitate (Amin!). Cristina Pop de la Antz te sfatuieste urmatoarele: „In primul rand trebuie sa stii foarte bine cine esti, care e zona ta de interes si care este talentul tau pe care vrei sa il cultivi. Dupa care trebuie sa iti asumi faptul ca asta inseamna foarte multa munca“.
Liliana Misaila o completeaza spunand ca s-a intamplat ca unii clienti sa se retraga dupa ce au constatat ce presupune munca pentru a-ti crea un brand personal. „Sunt unii care cred ca te poate lua cineva de mana si te transforma dintr-o ratusca urata in ceva extraordinar, in ce vor ei sau in ce vrei tu. Gresit! Noi iti putem face strategia in plan deschis si te putem sfatui pe parcurs, dar nu putem sa scriem in locul tau, sa mergem la intalniri, la evenimente in locul tau etc.“ Si intrucat stiam ca „furnicutele“ de la Antz au antenele bine orientate prin tot ce va sa vie cool in viitor, le-am intrebat care sunt domeniile care sunt si vor fi „la moda“.
„Eu pot sa iti zic: da, acum bucataria si banking-ul merg foarte bine, dar adevarul e ca poti face excelenta in orice domeniu, atata timp cat e o pasiune sincera a ta si o duci pana la capat“, imi explica Lili. Cristina o completeaza: „Acum cinci ani toata lumea voia sa faca cinema si PR. Acum s-a dus totul foarte mult spre fashion, spre arta, arta rupe acum, si mai e si zona aceasta de lifestyle, deco, well being. Dar cu asta nu iti spun nimic. Ideea e ca daca te apuci sa faci un blog despre bucatarie, acesta trebuie sa fie foarte nisat: scrii doar despre branzeturi. Totul e sa stiu cum sa impachetez mesajul in asa fel incat acesta sa fie diferit si sa ma ajute sa imi creez nisa mea si brand-ul meu. Cand lumea spune numele meu sa spuna branza“.
Cand spui turism in online spui Razvan Pascu. La 28 de ani, acesta are cel mai citit blog de turism din Romania. Cand s-a apucat de el, in urma cu cinci ani, existau cinci blog-uri de turism la noi. Astazi sunt aproape 500, din care doar 3-4 sunt vizibile. „Eu nici macar nu scriu cel mai bine dintre bloggerii de travel de la noi. Dar ce am eu, spre deosebire de ei, e vizibilitate si am ajuns vizibil printr-o singura metoda: am fost perseverent. Cand am inceput sa scriu, particularitatea mea era ca ofeream informatii foarte practice: nu scriam povesti, iti spuneam clar ca trebuie sa iei autobuzul cutare, te costa atat, e bine sa maninci acolo, e bine sa te cazezi acolo. Acum, de cand am iesit din spatiul european cu calatoriile mele, am detectat o nisa aspirationala. Adica scriu si despre destinatii mai putin accesibile, unde nu toata lumea isi permite sa ajunga, dar despre care sunt curiosi sa afle mai multe.“
Cristina Bazavan si-a creat blogul inca de pe vremea in care era redactor-sef la revista Tabu si l-a gandit ca pe un business de la inceput, desi nu castiga bani din el. L-a gandit ca pe o revista, ca pe un canal de televiziune virtual, daca vreti, in care ea arata ce stie sa faca: stie sa scrie bine si stie cu ce se mananca mediul artistic romanesc, fie el din zona teatru, muzica sau film.
Asadar, intr-o prima faza, gandeste-te ce stii sa faci cel mai bine si vezi tot ce exista pe piata in domeniu. La fel ca in orice domeniu in care vrei sa deschizi un business, faci inainte un studiu de piata. Daca nu iti permiti sa investesti bani intr-o firma de consultanta care sa te ajute sa iti construiesti brand-ul, o solutie la indemana e sa stai de vorba cu prietenii tai, chiar si cu cei de pe Facebook, si sa ii intrebi care cred ei ca sunt punctele tale forte si ce parere au despre planul tau.

Friends, Fans, Followers

Dupa ce ti-ai ales si definit foarte clar domeniul si nisa in care vrei sa activezi, dupa ce ai inceput sa scrii si sa postezi, urmatorul pas este acela sa te faci cunoscut. Cristina Pop explica: „Trebuie sa traiesti in brand-ul tau asa cum traiesti cu tine insuti. Trebuie sa te conectezi cu toata comunitatea de bloggeri, in special cu cei din domeniul tau, sa intelegi tot ce se intampla, sa mergi la tot ce inseamna cursuri, workshop-uri. Dupa care, ca in orice business, trebuie sa te auto-analizezi mereu, sa vezi unde te afli, la ce trebuie sa mai lucrezi“. Liliana Misaila recomanda „sa nu fii multumit niciodata cu nivelul la care ai ajuns, chiar daca publicul tau te lauda. Citeste cate ceva din toate domeniile, din fizica cuantica, daca vrei, sau moleculara, din ecologie, orice, pentru ca informatia in sine s-ar putea sa nu iti fie utila, dar s-ar putea sa iti ofere o perspectiva pe care sa o aplici in domeniul tau si asta sa faca diferenta“.
Asadar, nu te descuraja daca succesul nu vine instantaneu, daca nu ai mii de fani pe pagina de Facebook dupa cateva saptamani. „La inceput scriam foarte mult. Am pierdut nopti intregi cautand oamenii-cheie pe Facebook, intalnindu-ma cu ei, indexandu-ma, chiar si acum investesc lunar in jur de 400 de euro in publicitate in social media“, spune Razvan Pascu. „N-am ajuns intamplator aici. Daca eu plec intr-o calatorie de patru zile, timp in care nu pun nimic pe blog, nu scriu nimic pe Facebook si nu raspund la e-mail-urile pe care le am pe vanzari, se duce naibii totul. Cand esti blogger esti si redactor (trebuie sa scrii), esti si director de marketing (trebuie sa iti promovezi site-ul), esti si director de vanzari pentru ca trebuie sa te vinzi si esti si director general pentru ca trebuie sa iei decizii.“

Ce vor clientii

Dupa ce ti-ai facut alaiul de fani, care te urmeaza pana in panzele albe (a se traduce: Facebook, Twitter, Instagram & co), a venit momentul sa afli marele secret din lumea bloggerilor care castiga bani: veniturile cele mai mari nu vin din publicitate directa, adica din bannere afisate pe site, si nici din sistemul Pay per Click, desi, daca esti foarte vizibil si ai suficient de multi utilizatori unici pe zi, poti obtine venituri satisfacatoare. Banii cei mai multi vin insa din offline.
Nu e o regula ca cei care vor sa investeasca in publicitate la tine sa iti ceara date privind numarul de unici sau numarul de accesari. Uneori, mai mult decat traficul, conteaza gradul de interactiune in blogging – adica sa ai oameni care reactioneaza la post-urile tale, care comenteaza, dau like si share. La fel de mult conteaza impresia pe care o lasi in mediul offline. „Eu am lucrat cu aproximativ 60 de clienti de publicitate si dintre acestia nu cred ca m-au intrebat de trafic mai mult de trei-patru, desi am trafic foarte bun. Ei nu cauta tirajul, ca in presa clasica, ci vor sa se asocieze cu numele tau. Bineinteles ca se uita si la numarul de fani de pe Facebook si la toate celelalte cifre, dar nu asta primeaza. Important e sa te cunoasca din offline“, explica Razvan Pascu.
Simona Tache, un blogger care vine din presa scrisa si inca mai tine la deontologie, atrage atentia in postarile sale ca multi bloggeri nu afiseaza rating-ul real si nu diferentiaza clar advertorialele de alte articole, cum face ea. Razvan imi spune ca nu isi mai pune de mult o asemenea problema. „Asa faceam la inceput, puneam P inainte de articol, insa am observat ca, atunci cand marchezi in felul acesta, un post nu mai e citit. Am considerat ca atata timp cat eu ofer un continut gratis pe blog, ceea ce pot face cititorii e sa imi accepte si advertorialele. Pana acum un an-doi primeam comentarii de genul: «Hai, ma, mai lasa-ma cu atata publicitate» sau «Du-te, ma, de aici, ca tu iti iei bani». Eu recunosc ca aproape 90% din articolele mele sunt aproape publicitare. Unele sunt evident publicitare: «6 oferte last minute de la agentia X». Daca esti interesat, intri sa vezi despre ce e vorba. Culmea e ca astea sunt foarte citite. Nu iti comenteaza nimeni, nu da nimeni like pe Facebook, dar au mii de vizualizari. Nu m-am ascuns niciodata ca am lucrat cu brand-ul X sau Y, cand am primit o excursie cadou am scris: «Am mers in excursie cu firma X». Vrei sa te uiti la pozele mele, bine, nu-ti place, nu te uita. Da-mi unlike. E simplu. E drept ca nu mi-am permis sa fac asta de la inceput. In momentul in care ai 60 de mii de oameni care te urmaresc, doi-trei sau zece nu sunt o pierdere atat de mare.“
Cristina Bazavan mi-a explicat ca pentru ea blog-ul e, pe langa forma ei de exprimare si comunicare cu cititorii, o platforma in care isi arata abilitatile, iar veniturile cele mai consistente vin din consultanta, din proiecte, din asocieri cu diverse brand-uri si campanii. „Fiecare client e interesat de o felie din ceea ce faci, fie ca e vorba de publicul tau feminin caruia sa ii vanda cosmetice, sau de cel masculin care citeste recomandarile tale in materie de muzica si caruia vrea sa ii vanda bere. De aceea, pentru ca eu sa nu fiu perceputa doar in asociere cu un brand sau altul, lucrez o data la cateva luni la un proiect doar al meu, care sa nu fie sustinut in nici un fel din publicitate“.
Liliana Misaila atinge acelasi subiect: „E important sa arati ca ai o forta, ca ai multe proiecte, ca esti ca o micuta caracatita, cu legaturi in mai multe zone. Daca esti bun pe scris, poate veni la tine un publisher mare si iti da bani sa faci o revista underground. Te aleg pe tine sa faci proiectul respectiv pentru ca ai 20 de mii de oameni care te citesc si te respecta, exact target-ul pe care vor ei sa il obtina. Se poate intampla asta, de ce nu?“.
Ana Maria Morodan, una dintre cele mai citite bloggerite de fashion de la noi, autoarea High Street Cardigans, a castigat primii bani din blog la trei-patru luni dupa ce l-a deschis, in 2010. „Intre timp piata de publicitate s-a deschis foarte mult spre online si bugetele sunt mult mai mari acum. Daca la inceput castigam bani din advertoriale si bannere, acum castig mai mult din brand endorsement si din proiecte. Am doua modalitati de lucru cu clientii: prin agentii, si atunci campaniile sunt gandite de agentii, si mai sunt cei care vor sa lucreze direct cu mine, si atunci gandim proiectele impreuna.“
Multe blog-uri de moda incep de la zero, iar brand-ul H&M e cam singurul de pe piata care detine un showroom de unde jurnalistii de moda pot veni sa ia haine pentru sedinte foto inainte ca noile colectii sa ajunga in magazin. Diana Tofan sustine ca H&M nu baga bani in publicitate, dar ca colaboreaza cu bloggerii care au o imagine pozitiva si sunt urmariti de multa lume, au like-uri si share-uri mari la ce posteaza. „I-am ajutat cu haine din showroom si pe cei mai mici, dar i-am intrebat inainte pentru ce le trebuie acestea. Daca aveau o idee sau un proiect interesant le-am dat, nu doar asa, sa se pozeze cu ele pe strada. Suntem constienti ca ei se folosesc de haine pentru a-si creste popularitatea. Daca ei sunt perceputi ca trendsetteri, se vor gasi oameni care sa le dea bani sa ii consilieze, sa ii angajeze drept personal shoppers, mai ales ca au inceput sa mearga si la Saptamana Modei de la New York sau Paris.“
Cand ai un brand puternic, companiile vor sa se asocieze cu tine, sa imprumute din valoarea ta de piata. Un studiu realizat de compania 2Parale despre Afilierea in Romania in 2013 arata ca cei mai mari clienti care investesc bani in genul acesta de promovare provin din zona Fashion, 54%, fiind urmati de Electronice (52%), IT&C (48%), Carti (39%) si Cosmetice (39%) (sursa: www.zelist.ro). In domeniul modei, multe brand-uri sunt dispuse sa creeze obiecte vestimentare in asociere cu bloggerii, din care ambele parti au de castigat.
Asadar, modalitatile prin care poti castiga bani din offline sunt multe. Poti oferi servicii de consultanta, prezenta la evenimente, public speaking sau poti obtine venituri din obiecte: carti, audiobook-uri, obiecte vestimentare. Internetul ne ofera, astazi, mai mult decat ocazia de a ne face auziti, sansa de a deveni aceste „vedete“ in online, si asta prin forte proprii. Cu ajutorul blog-ului, te poti lupta de la egal la egal cu orice mare brand, poti urca oricat de sus visezi. Nu exista limite, in afara de cele proprii: lenea, lipsa de hotarare, neseriozitatea. Te-am convins? Spor la treaba!
de Alina Baisan
Desen: Agnes Keszeg


Sursa Elle.ro

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu